-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31371 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

مؤاخذه شدن در آخرت چگونه است؟

در روز قيامت انسانهاي گناهكار در توقفگاههاي متعدد مورد مؤاخذه قرار ميگيرند; برخي از موارد مؤاخذه عبارتند از:

1. در روز قيامت مؤاخذه كننده و حسابگر قبل از هر كس خداوند متعال است و براساس روايات اسلامي رهبران آسماني و وجدان انسانها نيز از حسابگران روز قيامت محسوب ميشوند. امام صادقميفرمايد: هنگامي كه روز قيامت فرا رسد خداوند حساب شيعيان ما را به خود ما واگذار ميكند.

خداوند متعال دربارة حسابگري وجدان انسانها ميفرمايد: امروز وجدان شما براي حسابگري كافي است.(اسرأ،14.)

2. در روز قيامت از نعمتها مانند: عمر، مال و ثروت، ولايت و حبّ اهل بيت: و... و نيز از نماز، دين و مكتب، فرزندان و دختران زنده بگور، و... سؤال ميشود، و از گناهكاران و معصيت كنندگان به سختي حساب ميكشند.(رعد، 21.)

3. يكي از مسائل قيامت كه در قرآن و روايات از آن فراوان ياد شده، مسألة كتاب و پروندههاي انسان است.(الحاقه، 19 و 21; انشقاق، 3; اسرأ، 72.)

مردم در كنار رهبران و پيشوايانشان در دنيا محشور ميشوند.(اسرأ، 71.)

از مشركان و شرك آن سؤال شده و مجازات ميشوند.(نحل، 27; قصص، 62; فصلت، 47.)

از فرصتهاي ضايع شده سؤال ميشود.(فاطر، 37.)

4. مرحلة شهود و گواهان در قيامت; خداوند متعال(حج، 17.)، پيامبران الهي(نسأ، 41.)، امامان معصوم(بقره، 143.)، فرشتگان(ق، 21.)، زمين(زلزال، 4.)، وجدان انسانها(اسرأ، 14.)، اعضاي بدن(نور، 24.)، عمل انسانها(آلعمران، 29.)، از جمله شاهدان روز قيامت هستند كه بر ضد مجرمان و گناهكاران شهادت ميدهند.

5. مرحلة حضور شاكيان در قيامت; برخي از شاكيان عبارتند از: قرآن كريم(فرقان، 30.)، مسجد(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 3، ص 484; داراحيأ التراث العربي، بيروت.)، رهبران آسماني(همان.).

6. بعد از آن كه شاهدان و شاكيان به طور مستند انسانها را محكوم ميكنند، مجرمان بر ضد خودشان گواهي داده و شروع به اعتراف مينمايند.(نسأ، 42; انعام، 130; ملك، 10.)

7. مرحلة ميزان و سنجش اعمال; در اين مرحله ميزان سنجش، اعمال مردم است.(حديد، 25.)

8. مرحلة گذر از صراط; انسانها در قيامت بايد از روي پلي به نام پل صراط عبور كنند، كه ظالمان و گناهكاران بر اثر لغزش پاهاي آنها به دوزخ سقوط ميكنند و مورد مجازات قرار ميگيرند.(براي آگاهي بيشتر، ر.ك: معاد، محسن قرائتي، انتشارات مؤسسة در راه حق، قم.)

و...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.